Akhlak

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقۡنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَي وَجَعَلۡنَاكُمۡ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكۡرَمَكُمۡ عِندَ اللَّهِ أَتۡقَاكُمۡ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (13)

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).(QS.Al Hujurat:13)

Innaa min ahabbikum ilayyaa wa ‘aqrobikum majlissn yauumalqiyaamati ahaasinukum ‘ahlaaqoon.
Sungguh orang yang tersayang padaku, dan terdekat kedudukannya denganku dihari kiamat ialah diantaramu yang terbaik budi/ahklaknya.(HR.Turmudzi)

Maa min syaaii’in fiilmizaani ‘astqaluu min husnilaakhlaaqii
Tak ada sesuatu pada neraca timbangan yang lebih berat daripada keindahan budi.(HR.Turmudzi)

Innallaaha laalaa yandzuruu ilaa ‘ajsaabikum walaa ilaa ansaabikum, walaa ilaa ajsaamikum walaa ilaa amwaalikum walaakiyyandzuru ilaa quluubikum..
Sesungguhnya Allah tidak melihat pada kedudukanmu, tidak pada keturunanmu, tidak pada rupa tubuhmu, tidak pada kekayaan hartamu, melainkan IA memandang pada budi-pekertimu..!

Tak adalah kebangsawanan yang sepadan dengan keindahan budi !!

وَلَقَدۡ ذَرَأۡنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الۡجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمۡ قُلُوبٌ لاَّ يَفۡقَهُونَ بِهَا وَلَهُمۡ أَعۡيُنٌ لاَّ يُبۡصِرُونَ بِهَا وَلَهُمۡ آذَانٌ لاَّ يَسۡمَعُونَ بِهَا أُوۡلَئِكَ كَالأَنۡعَامِ بَلۡ هُمۡ أَضَلُّ أُوۡلَئِكَ هُمُ الۡغَافِلُونَ (179)

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk Neraka Jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.(QS.Al A’raaf;179)

فَإِنَّهَا لَا تَعۡمَي الۡأَبۡصَارُ وَلَكِن تَعۡمَي الۡقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ (46)
Sebenarnya bukan matanya yang buta, melainkan hati dalam dadanyalah yang buta(QS.Al Hajj:46)

Sebenarnya aku telah diutus tak lain untuk menyempurnakan keluhuran budi( Al hadist)

Bertaqwalah engkau kepada ALLOH dimanapun engkau berada, dan susuli kesalahan dengan kebaikan yang akan menghapuskannya, serta pergaulilah manusia dengan budi yang baik(Al hadist).

Orang-orang yang memiliki budi mulia, beroleh keuntungan dengan dua kemenangan: kebajikan didunia dan kebajikan di akhirat..(Al Hadist).

sesungguhnya seorang manusia dengan budi pekertinya yang mulia itu, dapat mencapai derajat tertinggi dan kedudukan yang mulia di akhirat, sekalipun ia tidak cukup kuat ibadahnya(Al Hadist)

Rasululloh itu tak pernah berlaku keji, dan tak pernah mencari kekejian. bersuara kejipun tak pernah. dia tak pernah membalas kejahatan dengan kejahatan, tetapi selalu memberikan maaf dan pengertian ! (Al Hadist)

penulis Arung Wahyu

Iklan

Tentang Arung Wahyu

Saya orangnya sederhana.. Begitu pula dengan pemikiran dan tindakanku, sesederhana diriku. Aku selalu berfikir "biarkanlah sang pedang menebas waktu, sebab aku tak akan berdiri diam untuk dijadikan korban selanjutnya. "Jangan pernah katakan semua yang ada dalam fikiran kita, sebab jika itu terjadi maka kita dengan sendirinya telah merubah takdir kita berjalan semakin cepat". "Berlarilah secara melingkar, maka engkau akan kembali ketempatmu semula berpijak dimana di tempat itu aku selalu berdiri menunggumu dengan kedua sayapku terbuka untuk memelukmu kembali ".. "aku selalu merasa sedang berjalan di atas lengkungan pelangi, memang terlihat tapi saat aku menitinya ,aku selalu terjerembab dan jatuh" "Jika rindu dan cintaku kembali diberi kesempatan untuk menyapamu, maka sambut lah dia walau kedua sayapku yang tajam saat memelukmu membuatmu terluka "..
Pos ini dipublikasikan di Arung Wahyu dan tag . Tandai permalink.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s